Впровадження технологій дистанційного навчання в період карантину
Навчання в умовах карантину – це справжній виклик для вчителя, бо їм довелося вийти зі звичної зони комфорту, працювати в режимі постійного пошуку, розробляти нові уроки і завдання до них, освоювати технології і бути на зв’язку з дітьми майже цілодобово. Працювати дистанційно важко. На уроці вчитель бачить, як сприймають учні матеріал, чи їм цікаво, іде відразу зворотній процес, віддача. Якщо учням не зрозуміло, вчитель може відразу переорієнтуватися, зосередити увагу на складному матеріалі, ще раз його пояснити. Крім того дистанційне навчання потребує більшої самостійної роботи учня та більшого контролю і допомоги з боку батьків. Звісно, батьки допомагають і пояснюють дітям (за це їм велика подяка), але вони не можуть – зокрема й фізично – виконати всі вимоги програми.
Значною теоретичною та практичною допомогою стали вебінари, рекомендовані МОН України («На урок», «Всеосвіта»), видавничою групою «Основа», які підвищили компетентність вчителів.
Прослухавши низку вебінарів і зваживши всі «за» та «проти», педагогічні колективи ОЗО «Вишнівський ЗЗСО» та Лозуватської філії за згодою адміністрації закладів освіти ухвалили рішення організувати дистанційне навчання з різних предметів, максимально враховуючи специфіку вікових особливостей учнів.
З досвіду роботи вчителя української мови ОЗО «Вишнівський ЗЗСО» Білоус Н. В.
«Багато освітніх ресурсів, таких як «Всеосвіта», «На Урок» та інші дають можливість користуватись тестами й онлайн-опитуваннями — це швидко та зручно. Проте для мене особисто цікаво складати тести самостійно, бо це надає впевненості в тому, що буде враховано й виконання програми, і особисті вподобання учнів з використанням диференційованого підходу. – говорить вчитель, - Створення онлайн-тестів та флеш-карток на платформі «На урок» для мене – це зручний, відносно швидкий, об’єктивний спосіб провести оцінювання учнів. Для того, щоб результат виправдав себе, потрібно ретельно складати запитання, намагатися робити їх цікавими та різноплановими, бо запитання з одним варіантом відповіді швидко набридають дітям. Обов’язково розробляти та прописувати критерії оцінювання до кожної форми, кожного разу, для того, щоб дитина миттєво могла побачити результат своєї роботи. Так, це кропітка праця, але й результат вартий того. Через декілька секунд по виконанню завдання учнем можна його ідентифікувати, побачити час виконання роботи, усі правильні та неправильні відповіді і, найголовніше, за допомогою Google-таблиць можна провести аналіз роботи цілого класу.» Для налагодження зворотного зв’язку Білоус Н. В. проводить зі здобувачами освіти онлайн – конференції за допомогою Skype та платформи Proficonf.
З досвіду роботи вчителя фізкультури Лозуватської філії Лобанова С. А.
Не кожен займається спортом вдома під час карантину. Спільний проєкт Міністерства цифрової трансформації України, Фонду Ріната Ахметова та ФК «Шахтар» на онлайн платформі «Дія. Цифрова освіта» - такий дистанційний інструмент використовує вчитель, за допомогою якого можна зробити домашні заняття спортом ненудними завдяки смартфону.
Серіал «Діджитал-фізкультура для школярів за участі зірок спорту»
як форма дистанційного навчання з фізичної культури.
Мета освітнього серіалу — мотивувати школярів, ізольованих від однолітків через карантин, до індивідуальних занять спортом і здорового способу життя.
Освітній серіал складається з 12 уроків фізкультури, вчителями на яких є зірки футболу. Уроки проводять гравці футбольного клубу «Шахтар» — капітан команди Андрій Пятов і захисник Сергій Кривцов. Також у серіалі взяли участь зірки гумористичного проєкту Мамахохотала-шоу Олег Маслюк і Євген Янович.
Теми уроків фізкультури охоплюють секрети розминки та головні правила присідання, головні правила бігу та стрибків, йогу, кіберспорт, як набивати м’яч, цифрові спортивні лайфхаки та челенджі.
Після перегляду серіалу пропонується виконати тест, за результатами якого надається електронний сертифікат, що являється стимулом для виконання.
Очікування після систематичного виконання вправ саріалу:
- мати привабливий живіт;
- мати міцні руки;
- опанувати основи йоги;
- виконувати різні варіанти планки;
- робити присідання та випади;
- робити правильну розминку;
- технічно набивати м’яч;
- підібрати вид спорту для себе;
- знати онлайн-ресурси про фізкультуру;
- використовувати музику для спорту;
- використовувати застосунки для бігу;
- позбутися «заліпання» в смартфон.
Система роботи вчителя математики та інформатики Лозуватської філії Нікітченко І. В.
«Наразі розроблено достатньо велику кількість платформ та засобів дистанційного навчання. На мою думку, один з найкращих, що знайомить вчителів із сучасними сервісами віддаленої роботи, і показує, як їх можна використовувати у навчальному процесі є освітній серіал «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів» на сайті Дія (osvita.diia.gov.ua). Але, на жаль, всі вони потребують якісного інтернету та наявність потрібних технічних засобів в учнів. – зазначає вчитель. - З перших днів карантину класні керівники нашої школи створили вайбер групи для швидкої комунікації з учнями та батьками. Тут ми спілкуємося, передаємо важливу інформацію. Учні надсилають виконані завдання у групу (або на поштову скриньку) для перевірки і надання рекомендацій. На сайті школи розміщуються завдання на кожен тиждень по всіх предметах і класах.
Математика – достатньо складний предмет, і освоїти його самостійно важко навіть найздібнішим учням. Для підтримки в опануванні навчальним матеріалом був створений сайт на платформі Google sites «Математика та інформатика». Кожен клас має свою веб-сторінку, де розміщуються відеоматеріали за темами. Це дає змогу, за потреби, переглянути відеоуроки, повторити вже пройдений навчальний матеріал. Відеоматеріали намагаюся добирати таким чином, щоб вони були в межах 5-18 хв. Для створення власних відео я використовую PowerPoint. Програма дає змогу перетворити будь-яку презентацію на відео, і донести учням навчальний матеріал в тому вигляді який наразі потрібен. Також на сайті розміщені матеріали для підтримки вивчення інформатики – відеоуроки, відеорозв’язки вправ, підручник онлайн для 6 класу, посилання на онлайн програми.
Дистанційне вивчення навчальних предметів – важка праця не тільки вчителів, а й для учнів. Тому, на мою думку, потрібно зменшити кількість завдань, які потрібно виконувати. Але з іншої сторони – як опанувати матеріал? На допомогу прийшов один з освітніх ресурсів – «На Урок» який дає можливість розробляти тести й онлайн-опитування — швидко та зручно. Онлайн тести дають змогу контролювати та корегувати навчальний процес, а також більш-менш об’єктивно оцінювати учнів. На мою думку, тестування необхідне кожен урок. Але щоб не обтяжувати учнів, 75%-85% питань тесту, наприклад з математики, повинні бути спрямовані на розуміння вивченого матеріалу, відпрацювання навичок, а не на складні обчислення та розв’язки. Також треба передбачити декілька питань (1- 2) більш складних, які відповідають високому рівню освоєння навчального матеріалу.
Невід’ємною частиною навчання під час карантину є тісна співпраця з батьками. Це і спілкування у вайбер групах, і в телефонному режимі для вирішення нагальних питань.
Досвід, отриманий під час навчання на карантині дуже вагомий для більшості вчителів та учнів.»